Gerechten buiten de kaart om zijn het ‘geheime’ wapen van fastfoodrestaurants tegen de iets chiquere concurrentie.
Fastfoodketens associeer je niet met een culinaire ontdekkingstocht. Je gaat er eten omdat je van te voren al precies weet hoe je bestelling eruit zal zien en smaken.
Voorspelbaarheid, dat maakt fastfood zo lekker. Geen verrassing van de kok, geen gerecht van de dag met seizoensgroenten op het krijtbord.
Geheime menu-items
Maar het is ook een branche waar de concurrentie heftig is. Om toch nog iets van het mysterie en spanning terug te brengen, blijken fastfoodketens er geheime menu-items op na te houden, iets wat de laatste jaren is uitgegroeid tot een trend, schrijft de BBC.
Kiley Libuit en zijn broers hadden er een aardigheid in om snacktenten te vragen naar wat ze zoal buiten de kaart om serveerden. Ze begonnen de website hackthemenu.com om hun ontdekkingen met de rest van de wereld te delen. Daar staan nu tientallen geheime menu-tips op die je kunt bestellen bij bijvoorbeeld McDonalds, Burger King of de Subway.
Rare combinaties
De kunst is om bestaande menu-items met elkaar te combineren. Zo kun je in Amerika bij de McDonalds een 'Root Beer Float' bestellen: een klont vanille-ijs drijvend in een glas frisdrank. Tja, daar adverteer je niet mee. Daar kun je een 'Monster Mac' bij nemen: een Big Mac met acht hamburgers en acht plakjes kaas.
Fastfood restaurants willen zo beter inspelen op de wensen van de klant, zegt branche-expert Bonnie Riggs. Zogenoemde fast-casual restaurants lokken namelijk klanten weg. Een voorbeeld van 'fast-casual' is de Amerikaanse keten Chipotle's, gespecialiseerd in Mexicaans eten. Die ketens bieden betere service, betere ingrediënten, en je kunt je wensen makkelijker kenbaar maken aan de keuken.
"Als ze de ingrediënten in huis hebben en het niet al te druk is dan willen fastfoodrestaurants maar wat graag ingaan op de speciale wensen van de klant", zegt Riggs. "Ze willen dat hij terugkomt."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl